24 oktober 2023
Begagnad elbil är ett bra alternativ
Du ska byta ut din gamla bil men tycker att privatleasing kostar för mycket och en ny bil är för dyr för din budget. Vad ska du välja? Vi låter Johan Stockelid och Fredrik Käck på Börjessons Bil, berätta om hur du ska tänka.
– Förut var det bensin eller diesel, automat eller manuell - nu finns det många fler alternativ, säger Fredrik Käck, försäljningschef på Börjessons Bil.
Innan du bestämmer dig för en ny bilaffär är det viktigaste att se över dina egna behov. Hur långt kör du per år, har du tillgång till laddare, åker du ofta långa sträckor eller drar du tunga släp och hur mycket pengar har du till förfogande. När du har gjort hemläxan är det dags att välja drivmedel.
Vad ska man välja - bensin, diesel, el, eller laddhybrid?
– Förr var det enklare, körde du långt eller drog tung last var det garanterat en dieselbil du köpte. Åkte du kortare sträckor eller inte hade behov av att lasta så mycket valde du en bensinbil, det enda du behövde ta ställning till var om du vill växla själv eller ha automatlåda, säger Johan Stockelid som är säljledare/hallansvarig hos Börjessons Bil i Alingsås och proffs på begagnat. Han fortsätter:
– Och nu är det jag som säljare som ska ta reda på, hjälpa och guida dig. Men som privatperson kan du många gånger göra det enkelt för dig genom att göra en egen behovsanalys först. Innan du kommer till Börjessons ska du ta reda på hur du använder bilen? Hur mycket kör du? Fundera över om du ska köra till fjällen för skidåkning varje år? Eller så ska du bara köra och storhandla på helgen, säger Johan.
– Sedan märker man att med fler alternativ att välja på - el, bensin, diesel eller hybrid - så blir det också mycket svårare för konsumenter att välja. Många vet inte vad de ska välja för bränsle. Går vi bara några år tillbaka då det var väldigt begränsat med el på begagnatmarknaden visste kunden i stort sett vad de ville ha när de kom hit, säger Fredrik Käck.
“Jag ska titta på den blå Passaten ni la ut till försäljning igår”
Om man backar lite i tiden så var det nästan uteslutande bensinbilar som såldes till privatpersoner för sju, åtta år sedan. Under andra hälften av 10-talet förändrades det till att väldigt många valde en diesel som så blivit trendigare. Och i samband med att SUV-trenden tog fart blev bilarna större och tyngre vilket i sin tur innebar att diesel var det enda alternativet för att en 3500 kilo tung SUV inte skulle dra tre liter bensin per mil.
– Då var även dieselpriset ungefär detsamma som bensinpriset, så många valde en fyrhjulsdriven SUV som man knappt använde utan ställde på garageuppfarten - det gav status i villaområdet. När den sedan blev ruskigt dyr i skatt och försäkring samtidigt som dieselpriset nu ökat till nästan 25 kronor litern börjar man leta andra alternativ, säger Johan.
Vi försöker dela upp de olika alternativen och börjar med det som både Johan och Fredrik säger är det enda vettiga alternativet idag - en elbil!
– Här har kundunderlaget helt förändrats på bara några år, antingen var det “elbilsnörden” som hade full koll på allt eller äldre människor som tänkte på sina barnbarn och miljön. Idag är alla intresserade, framför allt de mellan 20 och 30 år. För dem är en elbil ofta det enda alternativet.
Laddhybrid som är en kombination av el och bensin/diesel pratas det väldigt lite om idag?
– Ja, om du inte kan välja antingen el eller bensin är det ett alternativ som dock inte så vanligt längre. Då får du det bästa av båda världar, säger Johan.
Tillbaka till elbilen. Hur är det med garanti och priser? Det är väl väldigt mycket dyrare med en elbil?
– Det skiljer runt 50 000 kronor för en motsvarande elbil om man jämför en ID.3 med en Golf. Om man sedan räknar på driftskostnad, skatt, försäkring samt om man har tillgång till laddstation antingen hemma eller på jobbet så har man räknat hem prisskillnaden på något år.
– Sedan har vi fabriksgarantier som ingen annan kan matcha på en begagnad bil. Alla bilar går igenom vår testavdelning där vi testar på 120 punkter. Vi kollar ytterst noga att allting är som det ska med bilarna, säger Fredrik.
För den som inte har laddmöjligheter, är bensinbilen fortfarande ett vettigt alternativ?
– Ja, och här är det enklare när man bestämt sig. Automat eller manuell växellåda är det enda du behöver fundera på om du väljer en bil hos oss. De är ordentligt genomgångna och du får fina garantier på hela vår bilpark, säger Johan.
– En bensinbil fungerar väldigt bra idag, och har den några år på nacken är det i princip en ny bil även om den gått 4-5000 mil. Det är väl märke och färg man kan fundera på. Det är enkelt att äga och lätt att sköta, säger han.
– Men om man tänker att “Jag kan inte ha en elbil eftersom jag åker till Sälen en gång om året" eller “jag har läst att det är så svårt att ladda” - då får man tänka om utifrån dagens förutsättningar.
– Om du åker samma lördag som alla andra under höstlovet så är svaret ja, den lördagen är det svårt att ladda. Samma sak med sportlovet. De veckorna är det trångt vid laddaren i Kristinehamn, så är det ju. Det man får göra är att planera lite mer. Annars är det inga svårigheter längre eftersom det kommer nya snabbladdare överallt och hela tiden, säger Fredrik.
– Åker jag till Sälen med hela familjen och har mycket packning brukar jag hyra en bil den veckan, med motorvärmare och takbox. Och det har jag råd med eftersom jag har sparat så pass mycket pengar under övriga året med min elbil, säger Johan.
– I dag är det många som kör med sina elbilar ner till Europa och tycker det fungerar toppen och utan svårigheter. Det går alldeles utmärkt att hitta laddstationer överallt. Det tar två timmar längre att åka till Italien men man kommer ner betydligt mer utvilad. Det handlar mycket om den egna inställningen, om man tänker att elbil inte är bra ska man självklart inte köpa någon utan fortsätta med bensin. Det vi tror är att andrahandsvärdet på en elbil kommer stå sig bra över tid, säger han.
(Den 10 oktober kom besked om att alla fossila bilar förbjuds i Stockholms innerstad från 31 december 2024. Reds. anm.)
En dieselbil skulle alla köpa för några år sedan tack vare den låga förbrukningen och nya tillsatser och filter som visade sig vara ett riktigt miljövänligt alternativ om man åkte långt med mycket last. Det som hände var att många köpte en diesel och bara körde till affären och liknande vilket inte alls var ett bra alternativ.
– Om man tittar på en diesel idag så passar den helt enkelt inte för alla. Där krävs verkligen en behovsanalys. Ska du dra tunga saker? Åker ni ofta långt med hela familjen? Drar du husvagn eller hästsläp? Kryssar du i alla boxar ovan kanske diesel fortfarande är ett alternativ, säger Johan.
Trots att en diesel ofta går väldigt långt utan problem finns det exempelvis ett väldigt dyrt partikelfilter som sotar igen om man kör många korta sträckor. Och ett nytt filter kan kosta så mycket som 25-30 000 kronor. Kör du 1 500 mil per år och aldrig packar fullt finns det ingen anledning att köra en dieselbil idag.
– Diesel kostar mycket idag, skatten är dyr. Kör du inte långt eller måste ha en bil med bra lastkapacitet skulle jag välja en bensin eller en elbil, säger Johan.
"Diesel kostar mycket idag, skatten är dyr. Kör du inte långt eller måste ha en bil med bra lastkapacitet skulle jag välja en bensin eller en elbil."
En sak som märks på bilförsäljningen är att många väljer bort att ha två bilar och de som tidigare hade en stor kombi som Passat och en liten andrabil som Polo har i dag tänkt om och väljer bort den stora bilen eftersom den ofta står still.
– En stor del har bytt ut sin andrabil mot en elbil och den har
successivt blivit förstavalet för många familjer. Det är den man pendlar
med, kör till affären i och skjutsar barnen till olika aktiviteter. Den
tidigare stora bilen kanske körs till arbetet och står sedan där resten
av dagen. Eller används bara under semesterresan. Det har också blivit
dyrare att ha två bilar idag och många tänker om och väljer en
mellanklass-elbil som ID.4 eller ID.5 som enda bil i familjen istället,
för både miljö och plånbok, säger Fredrik.
Många har ju räckviddsångest när det gäller elbil, hur ska man tänka där?
– Vi pratar räckvidd men vi borde prata laddningsmöjlighet istället. De flesta pendlar under tre mil per dag. Många laddar på jobbet eller hemma och då behöver man inte 50 mil som med en bensin- eller dieselbil säger Johan.
– De 50 milen kanske bara behövs några få gånger per år när man
hälsar på kompisar i Stockholm eller familjen i Dalarna. Då får man
stanna en gång på vägen och ladda samtidigt som man får en bensträckare
och kan köpa något att äta. Sen kan man tänka att "all tid som man
sparar på att inte tanka bensinbilen under året" kan användas på
långresan. Har du laddning i huset så tar det ju inte längre tid än att
sätta i en kontakt, det är smidigt, säger han.
Sen kör man annorlunda?
– Ja, det är en mycket mindre stressnivå då man gärna vill hålla nere förbrukningen och kanske ligger i 100 kilometer i timmen på motorvägen istället för att gasa på - man vinner så lite tid på att köra fort. Detta sparar både liv och miljö så hur man än vänder på ratten är elbilen det enda vettiga alternativet idag skulle jag säga, säger Johan.
– Jag hade en kund inne i förrgår, som har en ID.3 med det mindre 58 kilowattsbatteriet. De hade åkt och hälsat på sin dotter i Stockholm, stannade i Mantorp för laddning och passade på att ta en kaffe och bulle och hade det jättemysigt, sa de.
“Vi hade klarat oss hela vägen fram. Men vi stannade i Södertälje också och tog en 22 minuters laddning. Så kom vi upp utvilade till dottern och barnbarnen.” Den inställningen hade de. Man blir lite lugnare med elbilen, allt behöver inte gå så fort, fortsätter Johan.
Men finns det inget negativt med elbil? Det står mycket om att däcken slits snabbare och bromsarna rostar?
– Du har ju all kraft direkt och gasar man ordentligt så “bränner du gummi” men det hade du gjort med en bensinbil också med samma prestanda. När det gäller bromsarna så har nästan alla elbilar ett enpedalsläge som gör att man återvinner energi när man släpper gasen. Det är lite som att åka radiobilarna på Liseberg. Bromsarna slits inte utan de rostar så kör man som vanligt ibland och använder bromsarna så slipper man det problemet, säger Johan.
Men annars finns inget som behöver bytas på en elbil?
– Luftfilter och bromsvätska efter 4000 mil, that's it, säger Johan.
När staten tog bort subventionering på elbilar, vad hände då?
– Vi vred klockan tillbaka flera år och gick från att nästan bara
sälja elbilar till normalkunden till att åter sälja bensin- och
dieselbilar. Nu börjar vi hitta tillbaka men hade subventioneringen
varit kvar hade vi nog nästan bara sålt elbilar idag, säger Fredrik.
– Har du lätt att ladda, inte för mycket billån, kör runt 1500 mil per år så finns det inget som slår en elbil ekonomiskt idag och det kommer bara att fortsätta. Det blir fler miljözoner, dyrare drivmedel och allt talar för att de fossildrivna bilarna är på väg bort. Så om du inte måste ha något annat så väljer du med fördel en elbil idag, säger Fredrik avslutningsvis.
T ext: Denny Bågenholm, Lokalpressen