27 mars 2025

Börjessons – En resa som startade för 70 år sedan

En tid av förändring och möjligheter

Med en blygsam början, där endast en Volkswagen-bil fick plats i den första verkstaden, lades grunden för det som skulle bli en långsiktig satsning. Som representant för Scania Vabis och Volkswagen startade Börjessons med en liten men dedikerad personalstyrka och ett tydligt fokus: att erbjuda pålitlig service, bygga kundnära relationer och ha en stark lokal förankring. Man såg möjligheterna i att skapa en verksamhet där bilen inte bara var ett transportmedel, utan en del av en ny livsstil. Trots de tekniska och ekonomiska utmaningar som präglade efterkrigstidens Sverige, lyckades man navigera verksamheten genom osäkra tider. Efterfrågan ökade i snabb takt och företaget tog snart plats i nya större lokaler. Samtidigt formades en affärsstrategi baserad på noggrannhet och långsiktighet.

Visionen bakom verksamheten

Folke Börjessons vision handlade inte om att dominera marknaden utan om att bygga relationer. Varje kund sågs som unik och målet för varje möte var att verkligen förstå behovet och erbjuda den bästa kundanpassade lösningen. Det personliga bemötandet blev snabbt ett signum för verksamheten och la grunden för en kultur som, än idag 70 år senare, är central.

Arvet lever vidare

Redan från start var bilhandeln ett familjeäventyr och verksamheten en gemensam insats där varje familjemedlem bidrog med sin unika kompetens. Idag är generation fyra engagerade och på god väg att ta plats i koncernen. Familjen har en stark historia av att, över generationer, dela erfarenheter, stötta varandra och med gemensamma krafter bygga något bestående rustat för framtiden.

I dag har Börjessons vuxit från en liten verkstad i Alingsås till en etablerad koncern med verksamheter och anläggningar på flera orter och hundratals anställda. Företaget har följt tidens teknologiska förändringar, anpassat sig till nya marknadskrav och breddat sitt utbud av tjänster – men de grundläggande värderingarna från 1955 är fortfarande en del av affärsstrategin. En blick tillbaka på de första åren med Folkes vision om ödmjukhet och genuin omtanke påminner om att det är de personliga mötena och de praktiska lösningarna som har format vägen. Det kommer utan tvivel fortsatt vara Börjessons ledstjärna.