27 november 2023
Dagens bilar är alltid uppkopplade
Digitaliseringen går, enligt många, hand i hand med elektrifieringen. Vi skulle i stället säga att digitalisering och uppkopplade bilar har varit en utveckling i många år. Kanske blir det mer uppmärksammat i samband med elektriska fordon men faktum är att dagens bilar är oerhört avancerade – oavsett motortyp och drivmedel. Vi bad Martin Lindstrand, servicerådgivare på Börjessons Bil i Ängelholm, att förklara mer.
Vad menas egentligen med uppkopplade bilar?
– Bilen har en e-SIM-modul som skapar uppkoppling till internet. Det innebär att bilen kan kommunicera med omvärlden via bakgrundsfunktioner och att vi eller ni som kunder kan interagera med bilen. Det finns aktiva system som gör att du som kund både kan utläsa information och i många fall kommunicera med bilen. Sedan har vi de passiva säkerhetssystemen som kan ringa efter hjälp vid en allvarlig olycka om föraren misstänks vara ur bruk att själv kunna göra detta.
Hur fungerar det?
– Som kund behöver man ladda ner en app som finns för respektive märke (MyAudi, Volkswagen, MySkoda etc). Sedan skapar man ett konto och lägger till sig som huvudanvändare i bilen. I vissa fall krävs en ytterligare verifiering för att kunna låsa/låsa upp fordonet via appen på de modeller som tillåter detta. Detta kräver att man besöker sin återförsäljare och identifierar sig med körkort och bekräftar sig som ägare av bilen. En säkerhetsprocess som gör att inte vem som helst kan lägga till din bil utan tillgång till bilens nycklar.
Vad är fördelarna med att ha bilen uppkopplad?
– Det finns en rad fördelar, men för att nämna några exempel:
- Snabb tillgång till relevant fordonsstatus, parkeringsinfo med mera.
- En smidighet att kunna starta motorvärmaren via mobilen.
- Vid aktivering av funktionen ”servicepåminnelse” ger man verkstaden till vald återförsäljare i appen möjlighet att få ett meddelande från bilen när det är dags för service. Därmed kan verkstaden planera och kontakta kunden proaktivt när det är dags för service. Viktigt är att man lagt till rätt verkstad då det bara är de som får bilens meddelande.
- Genom att lägga till sig som huvudanvändare möjliggör man att bilen kan ta emot en del mjukvaruuppdateringar ”over the air” som inte kräver verkstadsbesök.
- På en del nyare modellerna finns det tillgång till butik i appen där man kan köpa till vissa funktioner i efterhand om bilen är förberedd för dessa. Det brukar kallas ”functions on demand” och vilka funktioner som är tillgängliga för respektive bil framgår i appen. Vill man testa en ny funktion/utrustning brukar det finnas möjlighet att köpa denna på prov för någon dag eller månad. Ett exempel är att om man vill utöka till annan belysning kan man välja att bara köpa detta under semestern till fjällen för att därefter utvärdera om det är aktuellt med ett köp för en längre tid.
Är det någon skillnad mellan märken, modeller och årsmodeller?
– När bilen levereras som ny följer det med en licens på onlinetjänster som har olika längd på olika funktioner. Oftast har de aktiva tjänsterna, exempelvis att starta motorvärmare och låsa/låsa upp fordonet, en giltighet på 3 år men det finns även varianter på 1 år.
De säkerhetssystem som jobbar i bakgrunden har oftast längre giltighet, somliga upp mot 10 år medan andra är licensfria.
Skillnad mellan olika märken, modeller och årsmodeller kan vara vilka funktioner som finns tillgängliga. Vilka funktioner som finns för en specifik modell framgår när man lagt till fordonet i appen och verifierat sig som huvudanvändare.
Finns det något man som kund bör tänka på vad gäller uppkopplingen?
– Man kan veta att det fungerar ungefär som en telefon, det krävs mottagning för att kunna kommunicera med bilen. Det är också bra att tänka på att varje åtgärd du gör i appen, exempelvis starta motorvärmare, ska nå servrar som är belägna relativt långt bort. Det innebär att det ibland kan ta en liten stund från att du trycker på mobilen till att informationen har nått fram till bilen och tillbaka till telefonen igen.
Vilka är de vanligast frågorna rörande uppkopplade bilar?
– ”Jag får inte kontakt med min bil via appen för stunden, vad är det som är fel?” Det problemet är många gånger lokalt och kan lösas genom att logga ut och in från appen, alternativt göra en ”hård omstart” av sin mobiltelefon. Ibland måste man till och med installera om appen på telefonen. Hjälper inte dessa åtgärder kan anledningen också vara ett serverfel eller en driftsstörning, vilket ofta är löst inom ett par dagar. Kvarstår störningarna fortfarande efter ett par dagar får man gärna kontakta sin verkstad för att bestämma om ett verkstadsbesök eventuellt krävs.
Vad kostar det att få sin bil uppkopplad?
– Licensförlängning köps i appen och kostnad kan variera beroende på vilka paket som erbjuds för stunden. De kan också ibland förlängas i olika långa perioder.
Vi tackar Martin för svaren och hoppas att en del frågetecken rätades ut. Har du fler frågor om uppkopplade bilar så kan du kontakta någon av våra duktiga servicerådgivare på din närmaste Börjessons-anläggning.
Läs mer om vad som gäller för uppkopplade bilar.