01 juli 2024
Jennie körde elbil mot Europa
Kan man verkligen ta sig enkelt till Europa med elbil? Klart man kan. Jennie Sandgren som jobbar på Börjessons i Blekinge provade förra sommaren. Färden sträckte sig till Alsace, Frankrike för att bland annat upptäcka alla deras fantastiska viner.
– På vägen ner mot Frankrike tog vi en övernattning i Hamburg, men på hemvägen körde vi hela sträckan på 130 mil samma dag, berättar Jennie.
Alla känner väl någon som kör elbil. Men kanske har du inte fått berättat för dig hur det är att köra elbil i Europa under semester. Vi lyssnar gärna vidare på hur Jennie och hennes familj hade det när de körde sin Volkswagen ID.4 förra sommaren. Säkert får du inspiration och värdefulla tips för att göra något liknande.
– Vi valde att teckna abonnemang hos en av de stora operatörerna. På så sätt fick vi ner laddpriset per kW. Man kan använda bilens GPS som då föreslår laddstationer, men vi valde att söka upp laddstationer direkt i operatörens app utefter vår rutt. På hemvägen kunde vi enkelt följa samma ladd-rutt som vi hade på ditvägen då all historik med laddstationer fanns sparat i appen. Vi höll oss till snabbladdare hela resan för att få snabba laddstopp, men hade vi valt laddstationer med lägre effekt så hade priset varit lägre. Men då hade laddstoppen å andra sidan blivit längre.
– Samtliga laddstationer låg precis intill vägen hela resan genom Danmark, Tyskland och Frankrike vilket gjorde att det gick snabbt att stanna till för laddning. Det fanns alltid matställen i anslutning om man ville passa på att äta under laddningen. Endast vid ett tillfälle på hela resan fick vi stå i kö till en laddplats, men endast några minuter. Annars fanns det alltid lediga laddplatser direkt. Vår upplevelse är att kön till en laddplats i Sverige under sommaren kan vara mycket längre än utomlands.
– Endast när vi var framme i Colmar där vi bodde hela veckan låg laddstället några mil bort. Strategin var då att fulladda bilen innan vi kom in till Colmar, sedan klarade vi oss på den laddningen hela veckan trots att vi åkte runt i många mysiga byar. Vi besökte bland annat Egusheim, Kaysersberg, Ribeauville och Bergheim.
– På den långa hemresan valde vi att byta förare varje gång vi laddade och höll oss på så sätt hela tiden pigga och alerta bakom ratten. Vi laddade också till 80 % hela resan för att få snabba laddstopp. Laddstationerna låg bra utplacerade och laddning upp till 100 % är tidskrävande.
Vi tackar Jennie för att hon delade med sig av sin historia. Den här sommaren ska hon bila ner till norra Italien mot Prosecco-regionen, Venedig, Piemonte. Volkswagen ID.4 blir självklar resekompis även den resan.
Ha en fin bilsommar!