13 december 2023
Trafikskola som satsar på elbilar
Sedan 1984 har Trossö Trafikskola i Karlskrona utbildat förare. I och med elektrifiering och fler elbilar i trafiken har de satsat på att ha elbilar i sin fordonspark som för närvarande innefattar nio bilar varav fyra är el. Något som uppskattas av både lärare och elever. Vi träffade Trossö Trafikskola i Karlskrona, en av många trafikskolor som Börjessons jobbar med, som berättade mer.
Varför har ni elbilar för fordonsutbildning?
– Det finns flera skäl till att eldrift passar vår verksamhet väldigt bra. Bland annat kan vi köra utsläppsfritt med våra elbilar, vilket är helt i linje med våra miljöambitioner på företaget. Vi kan också erbjuda våra kunder en effektiv utbildning i moderna fordon som blir allt vanligare i den svenska fordonsflottan. Dessutom är det ett lyft när det gäller arbetsmiljön för oss trafiklärare, eftersom det är tystare och mer följsamt att färdas i en elbil, säger Markus Andersson, trafiklärare och ägare.
Vad tycker eleverna om att övningsköra i elbilar?
– De flesta tycker att det är toppen. För de som vanligtvis övningskör med manuell växellåda och förbränningsmotor är det många gånger en aha-upplevelse att köra elbil första gången. Många börjar ifrågasätta varför det ska behöva finnas manuella bilar när det finns så bra alternativ som gör det enklare – och säkrare.
Vilka elbilar har ni?
– Vi har två ID.3 som vi använder till våra ordinarie lektioner i trafik, individuellt eller i grupp. Utöver det har vi två ID.4 som vi använder när vi kör släputbildning, landsvägskörning till och från Olofström samt vid andra tillfällen då vi utbildar i större grupper. Tillsammans med Johan Hellström på Börjessons i Karlskrona har vi valt de bilar som passar våra behov bäst.
Måste man inte övningsköra med manuell växellåda?
– Nej, det måste man inte. Vi rekommenderar att den som ska ta körkort ser över sitt behov och tar sitt beslut baserat på det. Reglerna för körkort innebär nämligen att de som kör en manuellt växlad bil på sitt körprov får köra både manuell och automat på sitt körkort. De som gör körprovet med en automatväxlad bil, vilket en elbil räknas till i detta sammanhang, får ett villkor på körkortet som innebär att de inte får köra bil med manuell växellåda. Det villkoret går att häva enkelt genom att göra ett nytt körprov med manuellt växlad bil. Du behöver alltså inte göra om din riskutbildning eller ditt kunskapsprov för att häva villkoret. Naturligtvis behöver du fortfarande öva på att köra manuellt växlad bil innan du går till ditt prov.
Vi har sett att många kan tjäna på att göra merparten av sin utbildning i ett automatväxlat fordon för att på så vis kunna fokusera fullt ut på trafiken. Om behovet av att få lov att köra manuellt växlad bil finns, så kan detta läggas till mot slutet när allt annat redan funkar som det ska. Då brukar det vara mycket lättare att lära sig växla.
Vad är skillnaden med att lära ut att köra elbil jämfört med bensin/diesel?
– Inte så mycket egentligen. Den största delen av att bli en säker, tänkande och miljömedveten förare handlar om det som sker i huvudet på oss som kör och hur vi umgås med varandra i trafiken. När det gäller att ta sig fram så energisnålt som möjligt är det även där mycket som funkar på samma sätt även om det finns vissa specifika skillnader.
Börjessons har ett långt samarbete med Trossö Trafikskola och uppskattar jobbet de gör för att få ut så många välutbildade förare som möjligt på våra vägar. Bra jobbat!
Trossö Trafikskola
Några av medarbetarna
Från vänster: Markus Andersson, Joacim Karlsson, Linda Trulsson och Martin Andersson.